Zagraniczne połączenia transportowe
Busy są jednymi z najchętniej wybieranych przez pasażerów środków transportu. Możemy nimi szybko i całkiem wygodnie przemieszczać się nie tylko na krótkie trasy (połączenia międzymiastowe), ale także i na dalsze wypraw (połączenia zagraniczne). Taki środek transportu jest nieraz najwygodniejszy dla potencjalnych pasażerów z uwagi na to, że bardzo łatwo możemy dotrzeć do oferty, która nas interesuje. Obecne nie tylko w Internecie, ale również na przykład na dworcach informacje o godzinach odjazdów busów są bardzo pożyteczne dla osób wybierających się w podróż. Co więcej, bardzo często istnieje możliwość dokonania rezerwacji biletu nawet na długo przed terminem wyjazdu, co również jest korzystne dla osób korzystających z takiej oferty.
Prawo transportowe
Uwarunkowania prawne
Osobny artykuł: Prawo transportowe.
Transport drogowy jest jedną z bardziej uregulowanych prawnie sfer działalności człowieka. Jest obiektem regulacji szeregu konwencji międzynarodowych, jak również prawodawstwa krajowego.
Konwencje i regulacje międzynarodowe
Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym15 ? regulująca zasady poruszania się po drogach
Konwencja CMR16 ? określająca wzór międzynarodowego listu przewozowego
Konwencja ADR17 ? dotycząca transportu materiałów niebezpiecznych
Konwencja TIR18 ? dotycząca tranzytu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym
Konwencja ATP19 ? dotycząca przewozów towarów szybkopsujących się
Konwencja AETR20 ? dotycząca czasu pracy kierowców
Umowa INTERBUS21 ? dotycząca międzynarodowych przewozów pasażerskich
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_drogowy
Autobusy w Polsce
W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus. Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np. Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem).
Po 1945 produkcja autobusów władze postanowiły rozwinąć dwa duże zakłady w Jelczu i Sanoku. W Jelczu budowano autobusy miejskie i pojazdy na licencji zagranicznej (czechosłowacka Škoda 706, później francuski Berliet, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260). Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów San, później bardzo udany Autosan H9), przeznaczone na trasy dalekobieżne.
Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan.
W Polsce swoją działalność także prowadzi firma MAN Bus Sp. z o.o. ? spółka należąca do koncernu MAN, specjalizująca się w produkcji autobusów miejskich. Posiada dwa zakłady produkcyjne: finalny w Sadach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania, oraz zakład produkujący szkielety stalowe autobusów, podwozia autobusowe i podzespoły do nich w Starachowicach.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Autobusy_w_Polsce